SORGUSUZ SUAL

CELAL ÇİMEN: SÖYLEYECEK SÖZÜ OLAN HERKESİN FİLM ÇEKMEYE HAKKI VAR

Esma Belgin Özdemir

@ebelginozdemir

BU YAZIYI PAYLAŞ

Çok konuşuldu, çok tartışıldı… Kod Adı: K.O.Z iddialı bir şekilde beyazperdeye göz kırptı. Yargı ve polis teşkilatlarındaki yapılanmaları, MİT’ten basına yansıyanları, istihbarat şefinin ifade vermek için çağrılmasını, Gezi olaylarını, 17 ve 25 Aralık operasyonlarının hedeflerini kısacası Türk siyasi tarihinin yakın geçmişte yaşadığı ve halen içinde bulunduğu siyasal ve toplumsal süreçleri işliyor. Yönetmen Celal Çimen, filme dair Terspektif’in sorularını cevapladı.

  •  2015 yılına oldukça iddialı bir filmle merhaba diyorsunuz. Türkiye’nin yakın tarihine ışık tutacak bir film Kod Adı: K.O.Z. Karar evresi ve filme başlama sürecini biraz anlatır mısınız?

Benim yönetmen olarak sürece katılmam biraz geç oldu. Menajerim Aslı İslamoğlu filmin kast direktörü. Ben de kendisine danışmanlık yapıyorum. Filmimizin oyuncuları seçilirken Parantez Yapım'a gidip geldim bir kaç kez. Yapımcı Uğur Yalçınkaya ve mevcut ekiple tanıştım bu sırada. Bu süreçteki uyumlu çalışmamız sonucunda, Uğur Bey filmi benim yönetmemi istedi. Menajerim Aslı İslamoğlu ile konuyu enine boyuna değerlendirip, teklife ‘evet’ dedik. Yazı grubu, yapım ekibi, bazı teknik birimler mesaiye başlamıştı. Ben yönetmen olarak işe başladıktan sonra, uzun toplantılar yapıldı. Özellikle kast ve senaryo hakkında görüş farklılıkları vardı. Toplantılar sonucunda senaryonun bazı kısımları değiştirildi ve çekime hazır hale getirildi. Kastımızda köklü değişiklikler yapıldı. Teknik ekip neredeyse yeniden kuruldu. Kendimi yönetmen olarak şanslı hissediyorum, çünkü yapımcı Uğur Yalçınkaya bütün altyapıyı hazırlamıştı. İki ay teknik hazırlıktan sonra, altı haftalık bir çekim programı ile filmi bitirdik.

  •  Senaryo Parantez Yazı Grubu tarafından kaleme alındı. Çoğul kalem, filmin yönetimsel ve kurgusal alanını zorladı mı?

Sinema her aşamasında uzman bilgilere ve emeklere ihtiyaç duyulan kolektif bir sanat. Filmin sinema salonlarında seyirciye sunulmasına kadar geçen zamanda çok sayıda insan, ortaklaşa yürütülen bir üretime profesyonel katkı sunuyorlar. Senaryonun tek bir yazarın elinden çıkması değil de, bir grubun ortaklaşa emeğinin ürünü olması; filmin reji ve kurgu süreçlerini zenginleştiren bir etken oldu. Aynı anda bir çok uzman bakışın filme yansıması, filmin bütün üretim süreçlerini kolaylaştırdı.

  • 17-25 Aralık süreci, devletiçi hesaplaşmalar ve arka plandaki güç odakları tartışmalarının büyüdüğü bir ortamda, film daha gösterime girmeden pek çok eleştirel bakış yöneltildi size ve ekibe? Bunun nedeni neydi? Bu durum kaygılandırdı mı sizleri?

Kod Adı: KOZ yakın tarihimizi işleyen bir politik-gerilim filmi. Üzerine bir çok tartışmanın yapılması normaldir. Bu tartışmalar beni de, ekipteki çalışma arkadaşlarımı da rahatsız etmedi. Hele korkulacak bir durumla hiç karşılaşmadık. Demokratik bir hukuk devletinde, yasalar dahilinde yapılan bir filmin içinde emeğiyle var olan hiç kimsenin, korkuya kapılmasına gerek yok. Cumhuriyetin her vatandaşının, her yapımcının, söyleyecek sözü olan her insanımızın filmini çekmeye hakkı var.  Ben şahsıma yöneltilmiş bir eleştiriyle karşılaşmadım şimdiye dek. Film gösterime girdikten sonra, sinema sanatı cinsinden eleştiler yapılacaktır tabii olarak. Ben sinema sektöründe ücretle çalışan bir yönetmen olarak, önüme konulan senaryoyu en yalın biçimde perdeye taşımaya çalıştım. Film çok yakında vizyona girecek. Kararı önce seyirci ve sonra da tarih verecektir.

  • Yapımcı Uğur Yalçınkaya filmin devlet düşmanlarının iç yüzünün ortaya çıkarmayı amaçladığını dile getirdi. Bu size büyük bir sorumluluk yüklemiş olmalı…

Ben yönetmen olarak, realize etmeyi kabul ettiğim senaryodan sorumluyum. Tabii ki film bir ''söz'' söylüyor. Ülkemizin politik yaşamına dair bir ''cümle'' kuruyor. Her filmin doğal olarak bir cümlesi var. Kod Adı: KOZ'un ortaya koyduğu cümle de kimi çevreleri rahatsız edebilir. Demokratik tahammüller dairesi içinde, çeşitli eleştiriler yapılabilir. Bu demokrasinin gereğidir.

  • Arşivlik bir film diyebilir miyiz Kod Adı: K.O.Z için. İnsanlar neden izlemeli bu filmi?

Film arşivi yapan meraklı izleyicinin ilgisini mutlaka çekecektir Kod Adı: KOZ. Çünkü politik-gerilim ülkemizde çok az çekilen bir tür. Yıllardır bir çok televizyon kanalında yayınlanan dizi filmlerde de işleniyor bu konular. Ama nedense yapımcılar pek tercih etmiyor politik sinemayı. Kod Adı: KOZ filmi, kehanette bulunmak gibi anlaşılmasın lütfen, sinema arşivimizde yer almayı hak edecektir seyirci karşısına çıkar çıkmaz.

Kod Adı K.O.Z. ülkemiz tarihinde rekor sinema salonunda vizyona girerken, kadroda Orhan Kılıç, Hazım Körmükçü, Tolga Karel ve Hakan Ural gibi isimler yer alıyor.

 

 

DİĞER ROPÖRTAJLAR

Festival Başlıyor: İlker Savaşkurt 'Damat Koğuşu'nu Anlattı

Sesinde Bir Tatlı Huzur… Bennu Yıldırımlar

Harun Can 'Baktığın Aynaya, Seviştiğin İnsana Oynuyorsun Bazen'

İkiyüzlü Ahlak Anlayışımız Bıçak Altında (Kasap Havası)

4. Uluslararası Boğaziçi Film Festivali

Ayta Sözeri: ‘Kosmos’ İle Kesilen Nefesimiz, ‘Koca Dünya’ İle İçimize Dönüyor

Reha Beyoğlu: Reis’Teki Reha’Yı, Reha’Daki Reis’İ Seyrettireceğim

Semra Güzel: 'Kervan 1915' Çok Şey Kattı Bana

Yine, Yeniden Ben-Hur : Jack Huston

Ece Yüksel: Farklı Projeler İle Sınırlarımı Zorlamak Beni Mutlu Ediyor

Pakistan Filminde Bir Türk Kızı: Emel Karaköse

Gerçekten Güzel Mi İstanbul Ayla Abla?

Atalay Taşdiken: Arama Moturu Sahici Ve Eğlenceli Bir Durum Panoroması

Ragıp Gülen: Tiyatro Ve Sinema Oyunculuğu Esas, Dizi Oyunculuğu Fast Food

Duygu Demirdağ: İspanyol Sineması Travmalarını Çok İyi Anlatıyor

İpek Tuzcuoğlu: İnsanlar İçin Yaşamamayı Öğrendim...

Cezmi Baskın: Sinemamız Manüfaktür Dönemini Yaşıyor

Selim Evci: 'Saklı’ Susmayan Bir Film

Jehan Barbur: Bir Filmi Söz Ve Sesle Anlatmak Ayrıcalıklı Bir Duygu

Özge Kocatürk : “Yönetmen Bir Kaptır, Oyuncu Da Bir Sudur."

Demet Cengiz İle "Patronca" Üzerine...

Saba Tümer: Milyon Dolarlardan Banane, Adam Gibi Film Yap!

Yeşim Ceren Bozoğlu: Aktörler Yeni Çağın Gladyatörleri

Ertan Kılıç: Sanat Ve Oyuncu Muhalif Olmalı. Sadece Bu Eleştirel Bakış; Sanatı, Sanatçıyı Ve İnsanı Daha İyiye Taşıyabilir.

Hülya Koçyiğit: Yaşayan Ve Yaşatan Filmleri Seçtim

Ebru Kaymakçı: Kâşif Olmak Lazım. Hiç Durmadan Keşfe Devam Etmeli Oyuncu

Berkay Ateş: Her Şey ‘Abluka’ Altında

Funda Eryiğit: 'Biz Yaptık, Seyirci Anlamıyor’ Olmaz!

Murat Deniz: Sinemacı Büyücü; Sinema, Büyücünün Önündeki Küre

Selen Uçer: Bugünün Samimi Anlatımını, Derdini, Hikayesini Seviyorum

Esra Şengünalp: Her Şeyini Ortaya Koymaktır Sinema

Erkan Can: Derdi Olan Sinemayı Seviyorum

Sinemanın Zarif Yüzü: Nebahat Çehre

Avni Kütükoğlu: Yalın, Gerçek Ve Sessiz Bir Hikaye ‘Beni De Götür’

Mahur Özmen: ‘Hiçbirimiz, Kenan Evren’İn Olumsuz Şahsiyetinde Kendini Temize Çekmemeli’

Hilal Sönmez 'Son Bir Dans'ı Anlattı

Kanatsız Karıncalar Da Uçar Mı Dersiniz?

Doğa Can Anafarta: Filmimizi İzlemek Cesaret İstiyor

Celal Çimen: Söyleyecek Sözü Olan Herkesin Film Çekmeye Hakkı Var

Füsun Demirel: Hayat İle Mücadelem Hiç Bitmiyor